Podpis elektroniczny wydaje się bardzo nowoczesnym i wygodnym rozwiązaniem dla osób, które chcą szybko i bez wychodzenia z domu czy biura załatwiać interesy. Czym dokładnie jest podpis elektroniczny i jak się go używa?
Dzięki podpisowi elektronicznemu mogą być zawierane umowy na odległość, podpisywane i wysyłane przez e-mail dokumenty czy faktury elektroniczne, możemy zarejestrować działalność gospodarczą albo złożyć zeznanie podatkowe. Popis jest niczym innym jak specjalnym kodem, który pomaga w zweryfikowaniu naszej tożsamości. Składany jest on przy użyciu tokena USB lub karty procesorowej. Musimy również posiadać na komputerze specjalne oprogramowanie, które będzie rozpoznawało urządzenie i umożliwiało podpisywanie się nim przez internet. Podpis elektroniczny jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla osób, które załatwiają na co dzień bardzo dużo spraw i nie mają po prostu czasu na wychodzenie z biura albo domu. Poza tym wiele osób kupuje podpis elektroniczny ze względu na możliwość wysyłania dokumentów online, bez potrzeby stania w kolejkach czy ręcznego wypełniania wielu papierów. Podpis elektroniczny ma również ważną zaletę- nie można go sfałszować. Bez jego stosowania łatwo o podrobienie dokumentu lub podszywanie się pod inna osobę. Podpis elektroniczny eliminuje takie ryzyko. Ponadto posiada go tylko jedna osoba. Szyfrowanie dokumentu nie pozwala na zmianę w nim daty czy też danych w nim zawartych. Dostęp do nich ma wyłącznie właściciel oraz organ odbierający dany dokument.
Podpis elektroniczny jest jednak płatny. Przez pierwszy rok może to być kwota około 200 złotych, a przez następne lata po 70 złotych. Ceny te jednak różnią się od rodzaju podpisu i urządzenia, które jest nabywane w celu jego generowania. Istnieją także różne sposoby zdobywania podpisu elektronicznego. Aby go nabyć należy starać się o specjalny certyfikat wydawany przez centrum certyfikacji. Musimy spotkać się z jego przedstawicielem albo w najbliższej siedzibie centrum albo podać mu miejsce spotkania, do którego dotrze. Z drugiej strony możemy posiadać tylko certyfikat ID możliwy do kopiowania. Wówczas podpis jest przechowywany na komputerze czy urządzeniu z systemem Windows lub Android. Wtedy koszty składania podpisu elektronicznego wynoszą rocznie jedynie 40 zł.
Twój wpis został dodany i wkrótce pojawi się na stronie
Twoja opinia została dodana i wkrótce pojawi się na karcie przychodni
Komentarze odwiedzających (0)